Zoeken

Achilles-blessure bij opgroeiende sportertjes.

Bijgewerkt: 4 okt 2018

Sportklachten bij opgroeiende kinderen : De belasting / belastbaarheid verhouding verschilt van kind tot kind. Vandaar dat overbelasting letsels in eerste instantie niet herkend worden, in het begin proberen de jonge voetballertjes gewoon door te trainen en wedstrijden te blijven spelen. Rust in combinatie met verwarmen of verkoelen van de pijnzone zorgt er vaak voor dat de blessure verdwijnt. Indien nodig is behandeling door een arts of fysiotherapeut noodzakelijk.

EEN TYPISCHE OVERBELASTINGSBLESSURE:

De achillespees bevestigt de kuitspieren aan het hielbeen. Als die spieren samentrekken trekt de achillespees de voet naar beneden. Het is een erg belangrijke pees, waar vaak grote krachten op komen. Een achillespeesblessure is een ontsteking die meestal veroorzaakt wordt door een herhalende (over-)belasting zoals hardlopen, springen, etc. Deze blessure is niet noodzakelijk aan groei gerelateerd. Topsporters, maar ook recreatieve sporters van alle leeftijden kunnen hiermee te maken krijgen.


Locatie: Tussen het hielbeen en de zone tot ongeveer 10 cm. boven de hiel. Waarbij de blessure zich kan manifesteren aan de aanhechting van de pees op de hiel of op de pees en het omringend weefsel.

Symptomen: Naast een stekende pijn voor, tijdens of na een inspanning kan deze blessure gepaard gaan met roodheid en zwelling. Ook is er sprake van ochtendstijfheid. Een zwelling van de pees wijst altijd op een ernstige blessure, raadpleeg dan meteen je arts voor een correcte diagnose.


Behandeling: gebruik de Fire&Ice ICE gel om de pijnlijke zone na een inspanning te verkoelen waarbij de gel een pijnstillend en zwelling werend effect zal hebben. Behandel de voet-, achilles- en kuitzone met de Fire&Ice RECOVERY gel na elke training of voor het slapengaan.


Preventie : Zorg voor een goede warming-up en stretch regelmatig de kuitspieren en de voetzool. Masseer de kuit regelmatig voor een optimale ontspanning en doorbloeding, gebruik hiervoor de Fire&Ice RECOVERY gel.


WAT IS DE RELATIE MET (INTENSIEF) SPORTEN:

Soms is de druk van een schoen of onvoldoende demping van de had de oorzaak van een achillespeesblessure. Daarnaast kan er - zeker in de groeifase van een kind of adolescent - sprake zijn van een beenlengteverschil, afwijkingen in voetstand of mobiliteitsbeperkingen die een ontsteking van de achillespees kunnen opwekken.


VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN:

Hieronder staan enkele tips om een achillespees (én kuit-, hiel-, enkelblessure) te voorkomen :

  • Warming up & cooling down: zorg voor "warme" spieren alvorens intensief te sporten.

  • Rekoefeningen van je kuitspieren: Een van de belangrijkste oorzaken van een achillespeesontsteking is een verkorting van de kuitspieren.

  • Schoeisel: Zorg ervoor dat je steeds het juiste (aangepaste) schoeisel draag in functie van de ondergrond en de vorm van je voeten.

"In onze volgende blog bespreken we meer in detail de overbelasting in de LIESSTREEK, stay tuned!"
28 keer bekeken

Fire&Ice gels worden
exclusief geproduceerd voor

Fire & Ice gel Belgium

Oude Hoeve 33

3930 Hamont-Achel

E-mail : info@fireandicegel.be

Tel.: +32 (0)473 17 77 67

Fire & Ice gel Austria

Bundesstrasse 12

5600 St. Johann im Pongau

E-mail : info@fireandicegel.at

Tel.: +43 (0) 676 637 637 8

Fire & Ice gel Netherlands

Leemskuilen 21A

5563  CL  Westerhoven

E-mail : info@fireandicegel.nl

Tel.: +31 (0)40 20 21 440

Fire & Ice gel UK

Longhorn avenue 

GL 1 2BW Gloucester 

E-mail : uk@fireandicegel.com

Tel.: +44 7554 3939 87

© 2003 - all rights reserved