Zoeken
  • Fire&Ice

Hielklachten tijdens het sporten.

Bijgewerkt: 4 okt 2018

Sportklachten bij opgroeiende kinderen : De belasting / belastbaarheid verhouding verschilt van kind tot kind.

Vandaar dat overbelasting letsels in eerste instantie niet herkend worden, in het begin proberen de jonge voetballertjes gewoon door te trainen en wedstrijden te blijven spelen. Rust in combinatie met verwarmen of verkoelen van de pijnzone zorgt er vaak voor dat de blessure verdwijnt. Indien nodig is behandeling door een arts of fysiotherapeut noodzakelijk.

DE PIJNLIJKE HIEL TIJDENS EN NA HET TRAINEN :

De naam van deze vaak voorkomende aandoening is SEVER-SCHINZ-SYNDROOM. Laat u zeker niet afschrikken door de term "syndroom" maar reageer als ouder alert op onderstaande symptomen. Bij deze vervelende blessure is er sprake van een ontstoken hielbeen.

De klachten komen meestal voor bij kinderen tussen 7 en 12 jaar en manifesteert zich meer bij jongens dan bij meisjes. Dit is een typische groeikwaal, eens het kind is uitgegroeid verdwijnen de klachten meestal vanzelf.

Locatie: er is veelal sprake van een zeurende pijn alsook drukpijn aan de achterzijde van het hielbeen. Er kan ook geringe zwelling en roodheid optreden ter hoogte van de aanhechting van de achillespees aan het hielbeen.



Symptomen: de hiel voelt pijnlijk aan bij aanraking. De klachten verergeren tijdens het lopen, springen, enz. Na (nacht-)rust kan de hiel en voet pijnlijk en stijf aanvoelen.


Behandeling: gebruik de Fire&Ice ICE gel om de pijnlijke zone na een inspanning te verkoelen waarbij de gel een pijnstillend en zwelling werend effect zal hebben. Behandel de voet-, achilles- en kuitzone met de Fire&Ice RECOVERY gel na elke training of voor het slapengaan.


Wat is de relatie met voetbal?

Voetbal heeft enkele verhoogde risicofactoren voor deze blessure. Allereerst biedt een voetbalschoen weinig tot geen demping. Daarnaast voetballen de meeste kinderen met gewone voetbalschoenen op kunstgras in plaats van de hiervoor speciaal ontwikkelde kunstgrasschoenen. Daarnaast hebben kinderen die voetballen bijna allemaal (ver)korte hamstrings en kuitspieren. Regelmatig en gerichte rekoefeningen zijn zeker aangewezen. Raadpleeg uw huisarts en/of een kinesist die u met raad en daad zal kunnen bijstaan.


"In onze volgende blog bespreken we meer in detail de overbelasting van de ACHILLESPEES, stay tuned!"
154 keer bekeken

Fire&Ice gels worden
exclusief geproduceerd voor

Fire & Ice gel Belgium

Oude Hoeve 33

3930 Hamont-Achel

E-mail : info@fireandicegel.be

Tel.: +32 (0)473 17 77 67

Fire & Ice gel Austria

Bundesstrasse 12

5600 St. Johann im Pongau

E-mail : info@fireandicegel.at

Tel.: +43 (0) 676 637 637 8

Fire & Ice gel Netherlands

Leemskuilen 21A

5563  CL  Westerhoven

E-mail : info@fireandicegel.nl

Tel.: +31 (0)40 20 21 440

Fire & Ice gel UK

Longhorn avenue 

GL 1 2BW Gloucester 

E-mail : uk@fireandicegel.com

Tel.: +44 7554 3939 87

© 2003 - all rights reserved