Zoeken

Liesblessure bij sporters.

Sportklachten bij opgroeiende kinderen : De belasting / belastbaarheid verhouding verschilt van kind tot kind.

Vandaar dat overbelasting letsels in eerste instantie niet herkend worden, in het begin proberen de jonge voetballertjes gewoon door te trainen en wedstrijden te blijven spelen. Rust in combinatie met verwarmen of verkoelen van de pijnzone zorgt er vaak voor dat de blessure verdwijnt. Indien nodig is behandeling door een arts of fysiotherapeut noodzakelijk.

VERHOUDING TUSSEN LIESKWETSUREN EN HET TYPE SPORT :

Lieskwetsuren komen veelal voor bij sporters die vaak explosieve inspanningen leveren zoals sprinters, voetballers, volleyballers, handballers en basketballers. In veel gevallen spreken we over een overbelasting van de aanvoerende beenspieren (adductoren) die pijn in de liesstreek veroorzaken.

LET OP: Dit is niet altijd het geval, een scheur van een spier in de liesregio of liesbreuk kan zich ook manifesteren. Raadpleeg, voor een correct diagnose steeds een (sport-)arts, doe dit onmiddellijk bij aanhoudende en verhoogde pijn.


Ontstaan:

In de regel ontstaan lieskwetsuren door overbelasting :

a) het te snel opvoeren van belastingen,

b) eenzijdige bewegingen,

c) grote en langdurige belastingen (bv. schieten op doel).




De spiergroepen die de oorzaak van een liesblessure zijn :

- Adductoren ofwel spieren die het been naar binnen bewegen

- De spieren die de heup buigen

- De rechte en schuine buikspieren


Behandeling: Bij een acute liesblessure is ijs leggen en absolute rust noodzakelijk. Raadpleeg onmiddellijk een arts of kinesist en volg een herstelprogramma waarbij een goede opbouw noodzakelijk is. Bij een chronische (langdurige) blessure zijn de hersteloefeningen het allerbelangrijkst. Dit komt omdat de beweegketen uit balans kan zijn waardoor er mogelijks ook andere delen van het lichaam aangepakt moeten worden om herval te vermijden.


Preventie :

- Doe enkele malen per week enkele rekoefeningen voor de lies, (schuine) buikspieren en romp.

- Zorg voor correct schoeisel met een goede grip op de ondergrond waarop trainingen plaatsvinden.

- Voorzie een goede warming-up alvorens intensief te bewegen.


"In onze volgende blog bespreken we meer in detail de overbelasting van de HAMSTRING zone, stay tuned!"
47 keer bekeken

Fire&Ice gels worden
exclusief geproduceerd voor

Fire & Ice gel Belgium

Oude Hoeve 33

3930 Hamont-Achel

E-mail : info@fireandicegel.be

Tel.: +32 (0)473 17 77 67

Fire & Ice gel Austria

Bundesstrasse 12

5600 St. Johann im Pongau

E-mail : info@fireandicegel.at

Tel.: +43 (0) 676 637 637 8

Fire & Ice gel Netherlands

Leemskuilen 21A

5563  CL  Westerhoven

E-mail : info@fireandicegel.nl

Tel.: +31 (0)40 20 21 440

Fire & Ice gel UK

Longhorn avenue 

GL 1 2BW Gloucester 

E-mail : uk@fireandicegel.com

Tel.: +44 7554 3939 87

© 2003 - all rights reserved